برای بسیاری از مردم ریاضی معمایی است.در مدرسه عدد و محاسبات یادمان می دهند و همه گمان می کنند که ویژگی ریاضی همین است.
این تصور با احساس وازدگی و بی علاقگی همراه است .و این باور را به وجود می آورد که ریاضیات موضوعی کاملا عقلانی ،مجرد ،سرد و بی روح است.
موسیقی چیزی است که با عاطفه سرو کار دارد و در زندگی روز مره وجود دارد .هرکس زمانی آهنگی زیر لب زمزمه کرد کلید پیانویی را فشار داده یا در فلوتی دمیده و در نتیجه موسیقی بوجود آورده است .موسیقی راهی برایبیان احساسات و بخشی از زندگی همه است.و مردم می توانند با آن ارتباط برقرار کنند .
از این رو ،انگیزه ی بررسی ارتباط بین این دو موضوع به ظاهر متضاد چندان واضح نیست و معلوم نیست در کدام جنبه های این موضوع ها چنین رابطه ای را باید جستجو کرد ؟علاوه بر این ،اگر هم بپذیریم که جنبه هایی از موسیقی مانند ضرب آهنگ (ریتم) و زیر و بم با موسیقی ریاضیات ارتباط دارد .پذیرفتن جنبه های موسیقیایی در ریاضیات بسیار دشوار تر است . بنظر نمی رسد که شمارش پذیری و نظم سنگین ریاضی انطباقی با الگو های هنری داشته باشد .
اما جنبه های متفاوتی موجود است که نشان از این نوع ارتباط دارند.نخست ،پژوهش نشان می دهد کودکانی که پیانو می نوازند در جور چینی ،بازی شطرنج و استنتاج ریاضی از مهارت های استدلالی بهتری برخوردار هستند . دوم در بررسی خاصی مشاهده شده است که درصد دانشجویان ریاضی که در دوره کارشناسی در دانشگاه درشس موسیقی کگرفته اند یازده درصد بیشتر از مقدار میانگین برای همه ی دانمشجویان است . این تمایل ریاضی _دان ها به موسیقی پدیده ای تازه نیست و پیش از این در 1925 بلوخ به آن اشاره کرده بود .
مقاله آموزشی ارسال شده توسط پانیذا فراهانی هنرجوی کلاسهای گیتار موسسه موسیقی مهرآهنگ کیان .
:: برچسبها:
موسسه موسیقی,
اموزش موسیقی درتهران,
استاد موسیقی,
اموزش مربی گری